Tack
Halbig för ditt trevliga svar. Vi skulle nog ha mycket utbyte av ett längre
samtal. Tills dess skulle jag vilja illustrera min målbild kring skolan, min
målbild om näringslivet får jag återkomma till, men erkänner att jag vill lära
mig mer om småföretagares villkor. Vi lär oss för lite och för ojämlikt.
Resultaten för skolan är nedslående och är kanske än värre med tanke på att vi
kan ha fått en situation med glädjebetyg efter att skolan konkurrensutsattes,
för att inte tala om den ökade segregeringen. Om vi kan för lite försämras vår
konkurrenskraft. När skillnaderna i kunskap dessutom ökar, så ökar risken för
att en stor del av befolkningen hänvisas till låglönejobb med låga
utbildningskrav. Lägre inkomster ger lägre skatteintäkter, vilket gör att vi
får svårare att bekosta välfärden. Eftersom skolan är en viktig del av
välfärden finns risk för en negativ spiral. Ojämställdheten är också ett stort
problem. Kvinnors högre studieresultat visar sig inte i kvinnors lönekuvert.
Att mammor och pappor inte delar lika på föräldraledigheten leder till att
arbetsmarknaden drar för lite nytta av kvinnors kompetens. Om Sverige ska klara
att dra till sig jobb med höga kvalifikationskrav så måste den generella
kunskapsnivån lyftas. Fler kommer att söka specialkompetenser om fler har de
grundkunskaper som krävs. Det är därför av yttersta vikt att politiken lyckas
bryta trenden med svag och ojämlik kunskapsutveckling. Många saker behöver
göras för att lyckas med detta. Skattelättnader kan aldrig få företräde framför
att ta fram de resurser som krävs t.ex. Samtidigt behöver skolan satsa stenhårt
på att karva fram den användning av resurserna som skapar det största värdet.
Resurser som inte leder till förbättrade resultat måste fasas ut till förmån
för sådana som ger resultatförbättringar. Lärare är mycket välutbildade, varför
man bör överväga att denna resurs används mer till tid med elever som ju är en
påtagligt värdeskapande aktivitet. Då blir det också lättare att höja
lärarlönerna. Om tiden med elever ökar skulle tiden för dokumentation kunna
minskas. Det är effektivare att åtgärda problem än att beskriva varför man inte
lyckas. För att skolan ska fungera effektivt skulle man en gång för alla skapa den
perfekta mixen mellan arbetslag och ämnen. Eleverna behöver tryggheten i att ha
relativt få lärare, samtidigt som de behöver lärare med rätt ämneskompetens. Skolan
ska formulera de aktiviteter som bäst tar eleverna till måluppfyllelse. Skolans
organisation ska flexibelt forma sig kring de reflektioner om värdeskapande som
kommer från elever, lärare och forskning. För samhället är en positiv
utveckling av kvaliteten på lärandet och därmed lärarens status oerhört mycket
värd. Själva nyckeln till samhällsproblem som arbetslöshet, välfärd, demokrati
och fred ligger i utbildningens/skolans förmåga till kvalitetsutveckling.
Kenneth
Johannesson (S)