måndag 22 juli 2013

Konstruktiva S-förslag för skolan


 
Bengt Lund skriver en konstruktiv och bra insändare där vi som deltagit i skoldebatten på insändarplats uppmanas att bättre beskriva hur vi tror att vi når en bättre skola och ger själv några konstruktiva förslag. Låt mig sammanfatta några konstruktiva förslag som vi trots allt tagit upp från S:

·        Mindre klasstorlekar tror vi kommer höja skolresultaten. Problemet med för låg andel behöriga lärare är något som ingår att lösa när ett sådant här mål sätts upp. Höjda löner är ett sätt, men det är också viktigt att yrket upplevs attraktivt i övrigt och då kan mindre klasser i sig vara ett sätt.

·        Resurser ska fördelas rättvist så att stöd ges utifrån elevers olika behov. Vi anser att det fria skolvalet och en alltför ohämmad friskoleutveckling har lett till ökad segregation och vill mota detta genom en mer restriktiv friskolepolitik och genom att göra extra satsningar på skolor med sämre resultat.

·        Skolpolitiken behöver förbättras genom både nationella och lokala beslut. Oavsett om skolan är statlig eller inte så har staten ett tungt ansvar för att ge förutsättningar för likvärdighet och goda resultat.

·        Lärares administrativa arbete tar för stor plats och behöver minskas till förmån för arbete med elever. Vad som minskas måste vara tydliggjort.

·        Fokus ska ligga på att åtgärda och avhjälpa elevers kunskapsbrister snarare än på att dokumentera dem.

·        Vi är noga med att alla elever ges det utbildningsstöd som krävs för att komma in på arbetsmarknaden. Därför vill vi att gymnasiet ska ge högskolebehörighet.

·        Ändamålsenliga lokaler och bra läromedel behövs.

Vi har också nämnt kompetensutveckling, skolutveckling och utvecklat resurspedagogiskt tänk. Det finns såväl i Sverige som utomlands massor av inspirerande och spännande sätt att jobba med elevers olika särskilda behov. Ett strukturerat arbete med utvecklingsfrågor är mycket väsentligt för att lyckas förbättra skolan. Jag ser personligen hellre att rektorer delegerar vissa administrativa uppgifter till förmån för att tillsammans med lärarna hitta innovativa sätt att utveckla skolan på.

Kenneth Johannesson (S)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar